طراحی ، ساخت و تولیدمگا تصفیه

سختی گیر رزینی (WATER SOFTENER)

سختی گیر یا نرم کننده آب یک سیستم تصفیه می باشد برای حذف غلظت های بالای کلسیم و منیزیم که باعث ایجاد سختی آب می شود .در زمان عبور آب از داخل سختی گیر مواد معدنی موجود در آب فیلتر شده و آبی نرم و بدون سختی در لوله ها جریان می یابد.دلیل سختی آب وجود املاحی چون کلسیم و منیزیم می باشدو وجود سختی گیر در تمامی تجهیزاتی که با آب سر و کار دارند بسیار مهم است چون سختی بالی آب باعث ناکارآمدی تجهیزات و خوردگی لوله ها می شود . سختی گیر رزینی که در بازار امروزی بسیار متداول است، کاربرد های فراوانی دارد که به منظور گرفتن سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال برای مصارف آشامیدنی ، دیگ های آبگرم ، برج خنک کن و … ساخت این نوع دستگاه با مخازن فلزی و فایبرگلاس امکان پذیر می باشد.سختی گیر رزینی یا رسوب گیر با کمک رزین تبادل یونی با حذف سختی کل آب (TH: Total Hardness) آبی نرم و بدون رسوب تولید میکند. اساساً ، ظرفیت این دستگاهها آب با میزان ظرفیت تبادل مورد نیاز طراحی و تولید می گردد. ظرفیت رزین تبادل یونی تابعی از حجم آبی است که از آن عبور می کند. دیگر پارامترهای مهم در این زمینه سختی آب ورودی و تنظیم دوره استفاده از آب نمک احیاء می باشد.

جهت مشاهده اطلاعات و مشخصات محصول سختی گیر رزینی

تجهیزات سختی گیر  رزینی

  • مخزن سختی گیر
  • نازل سختی گیر
  • لوله انتقال (رایزر)
  • رزین سختی گیر
  • شیر سختی گیر
  • مخزن نمک سختی گیر
  • لوله تخلیه

طرز کار سختی گیر رزینی

سختی گیر های رزینی با جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت که در رزین موجود است عمل می کنند. رزین موجود در مخزن باید به طور متناوب احیاء شود تا از رسوب مواد معدنی سخت در آن جلوگیری گردد. این فرآیند با استفاده از شیر بک واش و خارج شدن سختی گیر از سیکل ، و عبور نمک محلول در آب صورت می گیرد و در طول فرآیند احیاء آب سختی گیر به همراه نمک محلول عبوری از رزین از سیستم تخلیه می گردد یکی از روش های جلوگیری از خروج سختی گیر از سیستم استفاده از دو مخزن سختی گیر تحت عنوان سختی گیر دوبلکس می باشد. رزین ها به صورت معمول از پتاسیم و یا سدیم پوشانده شده اند که با عبور آب سخت از روی آنها ، یون منیزیم و کلسیم آب سخت با سدیم و پتاسیم روی رزین جایگزین می شود.بعد از آن رزین شست و شو معکوس (back wash) شده یعنی زمانی که سدیم و پتاسیم خود را از دست داد آن را از روی آب شور در درون تانک نمک عبور داده تا دوباره خاصیت خود را به دست آورد.

 

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی دوبلکس

سختی گیر دوبلکس در واقع سختی گیر رزینی با دو مخزن می باشد که یکی از این مخزن ها به عنوان رزرو در نظر گرفته می شود هنگامی که یک سختی گیر وارد مرحله شستشو و احیاء میشود سختی گیر بعدی وارد مدار می گردد.سختی گیر رزینی دوبلکس برای کارخانه ها و مجتمع های که بصورت پیوسته بدون تعطیلی به آب نیاز دارند،کاربرد دارد.

جهت مشاهده اطلاعات و مشخصات محصول سختی گیر رزینی

دیگر تولیدات